Direktlänk till inlägg 5 september 2017

Funktionellt beteende - Muntlig beskrivning under mindfulness

Av Ugglan - 5 september 2017 20:21

Jag och min psykolog har varit inne på mindfulness på senaste. Mycket för att jag inte klarar av att hantera några känslor alls egentligen. Känner jag efter för mycket börjar jag antingen gråta av sorg eller lycka I de flesta fall.

Hon rekommenderade mig att beskriva mina känslor. Vi gjorde en övning där hon ledde mig genom att ställa olika frågor som jag skulle tänka kring. Vart I kroppen känslan kändes, ifall jag upplevde tryck i bröstet etc. Det fungerade väldigt bra.

Testat detta hemma både tidigare och idag. Trots att jag exempelvis inte idag mådde dåligt så kände jag en otrolig stress och rastlöshet. Det var helt enkelt jobbigt att stanna upp och vara i mina känslor.
Jag prövade ett tag och kände bara hur oron växte trots att jag gjorde "rätt". Försökte efter ett tag att uttala mina känslor högt för mig själv. Sa något i stil med att "Jag känner mig orolig", "Det blir värre när jag tänker kring det" och andra saker.

Väldigt fort efter jag uttalat några saker så kände jag av ett lugn. Oron försvann och istället infann sig ett lugn och en eufori steg inom mig. Nu är ju inte meningen med mindfulness att man ska bli euforisk egentligen. Men detta visar att jag i alla fall för tillfället kanske borde uttala känslorna för att själv kunna få det hela att bli lera lättbegripligt för mig.

Detta får mig att fundera lite kring hur bön fungerar egentligen.

 
 
Kaela

Kaela

6 september 2017 01:02

Intressant blogg du har!
Tack för ditt besök hos mig!
Och varmt välkommen igen!
Kaela

http://kaela.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ugglan - 15 september 2017 20:23

Varit inne i gottandet igen. Åt hamburgare och drack cola samt en Frappino senare på dagen. Mådde skit. Ångest. Tänkte jag var misslyckad och fet. Hur min kondis blir sämre. Kände mig ledsen. Jobbigt i tillvaron. Var inte värt det någonstans även ...

Av Ugglan - 15 september 2017 20:19

Jag har en "vän" som varit skyldig mig lite pengar ett tag sedan i somras. Han har flera gånger lovat att betala tillbaka dem snart. Sagt att de varit skickade via banköverföring och så vidare. Ingen av gångerna har jag fått mina pengar. Jag har ...

Av Ugglan - 14 september 2017 15:12

Ätit en massa godis nu. Hjärtat bultar. Tryck i bröstet. Snörper åt i halsen. Ångest. Tänker jag är misslyckad, fet, äcklig. Allt känns svårt och jobbigt. Orkar inte läsa böcker. Mår illa. Memo: Godis för mig är som att betala för att må dåligt...

Av Ugglan - 14 september 2017 13:48

Fel fel fel! Dåligt mående, vikt, kondition, pengar som jag kan spara till cykel och resor. Jävla beroende! ...

Av Ugglan - 14 september 2017 06:33

Inom mindfulness finns det något som kallas observation. Det innebär att man ser, lyssnar, smakar, luktar eller känner något utan någon form av beskrivning. Det går inte längre än en picosekund eller så.Men under den korta stund man observerar så ...

Presentation


En uggla är klok, men kan inte skriva. Så denna talar istället.

Sök i bloggen

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards